خرید و فروش شرکت

واگذاری شرکت آماده

واگذاری شرکت آماده شاید درباره ثبت شرکت بسیار شنیده باشید و مراحل و مدارک ثبت را بخوب یبدانید اما به دلیل شرایط کاری و کمبود وقت نیاز داشته باشید شرکتی را که قبلا اشخاص دیگری ثبت کرده اند و مراحل آن قطعی شده و بنا به تناسب نیاز شما دارای کارکرد یاشد یا نباشد را تهیه کنید.

برخی افراد با دلایل و انگیزه های بسیار برای رسیدن به منافع کافی اقدام به ثبت شرکت م یکنند اما مسائل و مراتب زیادی از قبیل مشکلات اقتصادی و روز جامعه، عدم همکاری مناسب شرکا یا عدم تامین بودجه یا فایننس و غیره ممکن است سد راه باشد و فرجام آن شرکت را به انتها نزدیک کند بر همین اساس با واگذاری شرکت و سهام آن به افراد دیگر خود را از چرخه فعالیت قبلی کنار می کشند.

 

 

در واگذاری شرکت آماده آیا به کداقتصادی نیاز است؟

کد اقتصادی معرف حوزه مالیاتی شماست و تعیین کننده مکان و مرجع برای اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی، اظهارنامه می تواند بسته به فعالیت شرکتی با کارکرد باشد و یا بدون کارکرد که نام دیگر آن عدم فعالیت است.در شرکت های سهامی خاص برای انتقال سهام طبق قانون تجارت باید از طریق نقل و انتقال قانونی و پرداخت مالیات به تناسب سهم هر فرد باشد به این خاطر در نقل و انتقال سهامی خاص باید شرکت کد اقتصادی داشته باشد تا بتوان انتقال را بصورت قانونی تسلیم اداره شرکت ها و درج روزنامه رسمی نمود. اما در شرکت های مسئولیت محدود برای خرید و فروش شرکت نیازی به داشتن کد اقتصادی نیست اگرچه بهای شرکت کد دار بیشتر است.

 

نکات خرید شرکت :
نوع شرکت (شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود و…)،‌ رتبه دار بودن یا نداشتن رتبه بندی شرکت،‌ نوع و پایه رتبه بندی شرکت (مانند: رتبه پیمانکاری ،‌ رتبه مشاور و…)،‌ مدت ثبت شرکت و همچنین دارا بودن کد اقتصادی و نداشتن بدهی مالیاتی ، نکاتی است که برای شرکت باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

خرید شرکت آماده

قیمت خرید و فروش شرکت:
برای واگذاری شرکت ها نمی توان مبلغ مشخصی در نظر گرفت چرا که علاوه بر شخصی بودن انتخاب قیمت به مسائلی از قبیل نوع شرکت، رتبه دار بودن یا نبودن، کارکرد داشتن یا نداشتن، اظهارنامه مالیاتی، کد اقتصادی و عدم بدهی مالیاتی و نکات دیگر بستگی دارد.

 

خدمات موسسه رامند به شرح زیر می باشد:

• خرید و فروش شرکت راه و باند، ابنیه، نیرو، کشاورزی، تاسیسات
خرید و فروش شرکت

• اخذ رتبه ساجات
• واگذاری انواع گرید های پیمانکاری
• واگذاری رتبه های آماده پیمانکاری
• فروش شرکت های رتبه ۱،۲،۳،۴،۵
• شرکت های آماده واگذاری تک رشته و دو رشته
• خرید و فروش شرکت های پیمانکاری رتبه دار و بی رتبه
• شرکت های آماده واگذاری گرید دار برق
• رتبه آماده نفت و گاز، راه و ساختمان
• خرید رتبه صنعت و معدن
• فروش رتبه راه و تاسیسات، تاسیسات آب و راه
• خرید شرکت‌های پیمانکاری رتبه ۱،۲،۳،۴،۵
• شرکت های گرید دار پایه ساجات جهت شرکت در مناقصات دولتی و خصوصی

 

 

 

انگیزه های خرید و فروش شرکت وشرکت های رتبه بندی

خرید و فروش شرکت مخصوصا خرید شرکتی که قبلا رتبه نظام مهندسی دریافت کرده ، دارای مزایای متعددی است که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:
صرفه‌جویی در زمان به علت حذف مراحل ثبت شرکت ، دریافت کد اقتصادی ، گواهی مالیات بر ارزش افزوده و سایر مراحل ثبت شرکت ها
استفاده از سابقه، کارکرد پروژه و رزومه‌ی شرکت ثبت شده
استفاده از رتبه بندی شرکت و حضور در مزایده‌ها و مناقصه‌های دولتی بدون از دست دادن زمان
تعلق تمام امتیاز شرکت به خریدار (شامل تمام دارایی‌ها، سهام و یا سهم‌الشرکه و…) هنگام حضور در دفترخانه و انجام مراحل نقل و انتقال
نیاز به اخذ کد اقتصادی نمی باشد.

مزایای واگذاری شرکت آماده:
برای اشخاصی که نمی خواهند درگیر انحلال و کارهای ختم تصفیه شرکت شوند نقل و انتقال قانونی شرکت بهترین گزینه می باشد.این انتفاع برای خریدار هم تسریع سریع به منافع ومقاصد و شرکت در مناقصه یا مزایدات می باشد.
فروش شرکت به منزله واگذاری تمام مسئولیت ها و امور شرکت به فرد خریدار می باشد. و اعضای فعلی خارج می شوند و اعضای جدید که شرکت را خریداری نموده اند وارد می شوند.

مدارک خرید و فروش شرکت:
1-کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضا و سهامداران فعلی و جدید شرکت
2-کپی روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت

 

سوالات مرتبط:
1-آیا داشتن کد اقتصادی الزامیست
2-میزان مسئولیت افراد در خرید و فروش شرکت تا چه میزان است
3-هزینه خرید شرکت چقدر است
4- هزینه شرکت رتبه دار چقدر است
5-واگذاری شرکت رتبه ابنیه و رتبه راه

چگونه سهام خود را انتقال دهیم

شیوه نقل و انتقال سهام و ثبت آن

شیوه نقل و انتقال سهام و ثبت آن

کلمه سهام برای شرکتهای سهامی خاص و عام کاربرد دارد.سهام در ابتدای تاسیس یک شرکت تعیین می شود، اما این به دلیل ناتوان بودن در تغییرات میزان سهام بر اساس انتخاب همان معیار پایه نیست.شیوه نقل و انتقال سهام و ثبت آن را در این مقاله توضیح خواهیم داد.

ثبت شرکت محدود
ثبت شرکت مهندسی و ساخت و ساز

سهم مانند دارایی است که باید به راحتی قابل نقل و انتقال یا واگذاری باشد. طبق قانون تجارت سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی (اعم از سهامی خاص و سهامی عام) است که مشخص کننده میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است و ورقه سهم، سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.

این نقل و انتقال در سهامی عام و خاص یک تفاوت هایی با هم دارند.در سهامی عام به جز سهام وثیقه مدیران که در لایحه ۱۱۴ لایحه اصلاحیه آمده که قابل نقل و انتقال نیست و تا مدیران صورتحساب آن دوره مالی را تصویب نکنند نمیتوانند این نوع سهام را آزاد کنند باقی موارد با سهولت بیشتری انجام میشود.اما در سهامی خاص محدودیت بیشتری اعمال شده و انتقال سهام با موافقت مدیران یا اساسنامه یا مجامع عمومی است.
تصمیمات اعضا در مورد سهام و تقسیمات مربوط به آن بعد از پرداخت مالیات قانونی باید به ثبت برسد.اما طبق ماده ۳۲ لایحه اصلاحی قانون تجارت، مبلغ اسمی سهام و همچنین قطعات سهام، در صورت تجزیه باید متساوی باشد.

همه سهامداران در شرکت سهامی از تساوی حقوق برخوردارند و این حقوق شامل میزان مشارکت،تعهدات ومنافع صاحب سهم در شرکت سهامی می باشد و برای استفاده از این حقوق،دارنده سهم باید مبلغ اسمی سهامی را که پذیره نویسی نموده در مهلت قانونی پرداخت نماید.در واقع ارزش سهامی که در شرکت تعیین شده برای همه یک میزان است اما تعداد می تواند متفاوت باشد.

سهمی است که بر مالکیت شخص معینی دلالت می کند و نام و مشخصات صاحب سهم در ورقه سهم ودر دفتر ثبت سهام شرکت درج می گردد و قبل از آن باید به ثبت برسد و اما می توانیم سهام بی نام هم داشته باشیم ولی در موارد ذیل صدور سهام بانام الزامی است

 مادامی که تمام مبلغ اسمی هر سهم بی نام پرداخت نشده باشد. سهام با نام و هرگونه نقل و انتقال آن ها باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد عدم ثبت قانونی فقط اعتباری برای مجموعه داخلی دارد در برابر اشخاص ثالث معتبر نیست.
 سهام وثیقه مدیران، تا خاتمه مفاصاحساب دوره تصدی مدیران،غیرقابل انتقال می باشد
 ثبت سهام محجورین و صغار به منظور حمایت از حقوق آن ها
 در مواردی که قسمتی از مبلغ اسمی سهم بانام پرداخت نشود،منتقل الیه قایم مقام ناقل خواهد بود.

 

نقل و انتقال سهام

انواع سهام شیوه نقل و انتقال سهام و ثبت آن 
لایحه اصلاحی قانون تجارت و همچنین با استناد به قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام،اذعان میدارد که سهام شرکت دارای دو نوع کلی “سهام با نام” و “سهام بی نام” است ولی انواع دیگری از سهام وجود دارد که زیر مجموعه این دو نوع کلی قرار می گیرند:

1) سهام بی نام
طبق ماده ۳۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام بی نام سهمی است که به صورت سند در وجه حامل تنظیم می شود و هر شخصی که آن را در اختیار داشته باشد، مالک این نوع سهم شناخته می شود، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. همچنین نقل و انتقال سهام بی نام به صرف قبض و اقباض صورت می گیرد و نیاز به رعایت تشریفات خاصی ندارد.

نکات مهم سهام بی نام
۱- در شرکت های سهامی اعم از سهامی خاص و سهامی عام، هیچ منعی برای “بانام” بودن تمام سهام شرکت وجود ندارد ولی تمام سهام هیچ یک از شرکت های سهامی نمی تواند “بی نام” باشد

زیرا اعضای هیات مدیره شرکت های سهامی مکلف اند به تعداد مقرر در اساسنامه و یا به تعدادی که بعدا مجمع عمومی فوق العاده شرکت تعیین می نماید، دارای سهام وثیقه باشند که این سهام مطابق با ماده ۱۱۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت، حتما باید بانام باشد و همانطور که از نام آن پیداست، چنین سهامی، وثیقه عملکرد مدیران شرکت است و برای جبران خسارات ناشی از تقصیرات احتمالی مدیران شرکت در نظر گرفته می شود و همچنین لازم به ذکر است که این نوع سهام غیر قابل انتقال است و تا زمان ارائه مفاصا حساب دوران تصدی مدیران در شرکت، در صندوق شرکت به عنوان وثیقه و ضمانت باقی خواهد ماند

۲- برخی شرکت های سهامی عام، به منظور رعایت هرچه بیشتر حقوق صاحبان سهام و همچنین به منظور رعایت و حفظ نظم عمومی، نمی توانند هیچگونه سهام بی نامی داشته باشند. مانند: بانک ها، شرکت های بیمه، انبارهای عمومی و شرکت های هواپیمایی

2) سهام بانام

برگرفته از ماده ۴۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام با نام همانطور که از اسم آن پیداست، سهامی است که مالک آن مشخص و معین است و چنین سهامی جزء دارایی های شخصی است که سهام فوق، در دفتر سهام شرکت به نام وی به ثبت رسیده باشد.

نکات مهم سهام بانام

۱- مطابق ماده ۴۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت، نقل و انتقال سهام بانام، باید در دفتر سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتقال را در دفتر انتقال سهام امضاء کند

۲- بر اساس ماده قانونی فوق الذکر، در مواردی که تمامی مبلغ اسمی سهام بانام پرداخت نشده باشد و شخص دارنده تصمیم به انتقال آن را داشته باشد، باید نشانی کامل انتقال گیرنده نیز در دفتر ثبت سهام شرکت قید شود و به امضاء انتقال گیرنده یا وکیل یا نماینده قانونی او برسد

۳- چنانچه نقل و انتقال سهام با نام بر خلاف تشریفات ماده لایحه اصلاحی قانون تجارت (مذکور در دو بند قبلی) و همچنین بر خلاف اساسنامه شرکت انجام بگیرد، از نظر شرکت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار است و در نتیجه صاحب چنین سهمی از برخی از مهمترین حقوق خود محروم خواهد ماند و درست در چنین مواردی است که سهامداران شرکت و همچنین خود شرکت با چالش ها و مشکلات مهم و بزرگی مواجه می شوند

لذا برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی و همچنین برای انجام دقیق تمامی موارد قانونی مربوط به نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص و نقل و انتقال سهام شرکت سهامی عام، با کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی مشهور در تماس باشید

۴- چنانچه اشخاص محجور و یا اشخاص صغیر در زمره سهامداران شرکت وجود داشته باشند، به منظور حفظ هرچه بهتر حقوق آن ها، باید سهامشان حتما از نوع بانام باشد

پ) سهام ممتاز

طبق تبصره ۲ ماده ۲۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام ممتاز سهامی است که با رعایت مقررات قانون تجارت، دارای مزایای خاص و ویژه ای باشد، مانند آنکه به دارنده چنین سهامی سود بیشتری تعلق بگیرد، برای دارنده چنین سهامی حق رای بیشتری در مجامع عمومی قائل شوند، اعضاء هیات مدیره و یا مدیر عامل شرکت صرفا از بین دارندگان سهام ممتاز انتخاب شوند، دارندگان سهام ممتاز دارای حق تقدم خرید سهام جدید شرکت باشند،اما دارندگان سهام ممتاز در صورت انحلال شرکت دارای حقوق و مزایای بیشتری نسبت به سایرین باشند، دارندگان چنین سهامی امکان استفاده ویژه از اموال، دارایی ها و املاک شرکت داشته باشند و امتیازاتی از این دست.

نکات مهم سهام ممتاز

۱- در نظر گرفتن سهام ممتاز یا توسط مجمع عمومی موسسین شرکت و در هنگام تنظیم و تصویب اساسنامه شرکت صورت می گیرد که در اساسنامه شرکت و همچنین در روزنامه رسمی ثبت تاسیس شرکت و روزنامه کثیرالانتشار مربوط به آگهی های شرکت منعکس و قابل مشاهده است و یا بعدا توسط مجمع عمومی فوق العاده شرکت تصمیم گیری و تصویب می شود که این موضوع در روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت و روزنامه کثیرالانتشار مربوط به آگهی های شرکت قابل مشاهده است

۲- امتیازات مربوط به سهام ممتاز و همچنین نحوه و تشریفات مربوط به استفاده از امتیازات مربوط به سهام ممتاز، باید به صورت کاملا واضح قید شود

۳- هر گونه تغییری در امتیازات وابسته به سهام ممتاز باید یا به تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت برسد و یا با جلب موافقت دارندگان نصف به علاوه یک این گونه سهام انجام بگیرد

۴- در شرکت های سهامی عامی که در بورس پذیرفته شده اند، معمولا سهام ممتاز وجود ندارد و بیشتر سهام شرکت های سهامی عام پذیرفته شده در بورس از نوع سهام بانام و عادی است
5- دلیل اختصاص سهام ممتاز ممکن است مواردی همچون دانش شخص مورد نظر، تخصص خاص و ویژه در اموری همچون تجارت، داشتن اعتبار و روابط خاص، داشتن فکر و ایده ای ناب و اختراع و مواردی از این دست باشد

6- برگرفته از تبصره ۲ ماده ۲۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت، فقط بخشی از سهام شرکت می تواند از نوع سهام ممتاز باشد و نا گفته پیداست که اگر برای تمام سهام یک شرکت، امتیازاتی یکسان در نظر گرفته شود، چنین سهامی به دلیل آنکه مزیتی خاص و انحصاری ندارد، اساسا به کار بردن وصف ممتاز برای آن بی معنی و اصطلاحا سالبه به انتفاع موضوع است

به همین دلایل است که اختصاص سهام ممتاز به صاحب آن در اکثر موارد جنبه فردی دارد و به جهت آنکه قائم به شخص است، با فوت شخص و یا انتقال آن، امتیازات مربوط به آن از بین می رود و اینگونه سهام به سهام عادی تبدیل می شوند که معمولا این موارد مهم در اساسنامه شرکت یا در صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده ای که سهام ممتاز را تصویب می نماید ذکر می گردد.

ت) سهام وثیقه

سهام وثیقه که به نام سهام وثیقه مدیران نیز شناخته می شود، صرفا در مورد اعضاء هیات مدیره شرکت های سهامی وجود دارد و از این نوع سهام در مواد ۱۱۴ و ۱۱۵ لایحه اصلاحی قانون تجارت نام برده شده است.

نکات مهم سهام وثیقه

۱- هیات مدیره شرکت های سهامی صرفا باید از بین سهامداران شرکت انتخاب شوند و به منظور وجود تضمینی برای جبران خساراتی که ممکن است از سوء مدیریت و تقصیرات مدیران شرکت وارد شود، در نظر گرفته می شود

۲- سهام وثیقه الزاما از نوع سهام بانام است و قابل نقل و انتقال نیست

۳- زمانی که مدیر یا مدیران شرکت مفاصا حساب دوران تصدی و مدیریت خود در شرکت را ارائه ننمایند، سهام وثیقه در صندوق شرکت به عنوان وثیقه و ضمانت باقی خواهد ماند

ث) سهام مدیریتی

مطابق با بند ۶ از ماده ۱ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، سهام مدیریتی مقدار سهامی از یک شرکت است که دارنده آن، طبق اساسنامه شرکت اختیار تعیین حداقل یک عضو را در هیات مدیره شرکت دارد.

ج) سهام کنترلی

مطابق با بند ۷ از ماده قانونی مذکور در بند قبلی، سهام کنترلی حداقل سهامی است که دارنده آن نیاز دارد تا بوسیله آن بتواند اکثریت اعضاء هیات مدیره شرکت را انتخاب نماید تا از این طریق هدایت و کنترل شرکت را به اشخاصی که خودش می خواهد بسپارد.

 

شیوه نقل و انتقال سهام و ثبت آن در مورد شرکت های سهامی خاص:
سهام در شرکت های سهامی،سرمایه شرکت است و می تواند وثیقه ی طلب طلبکاران باشد و شخصیت شرکا در آن اهمیت ندارد، لذا نقل و انتقال سهام در آن آزادانه اما با ضابطه و قانون است. شریک سهام دار می تواند در مواقع لزوم،با انتقال سهم خود از شرکت خارج شود.بنابراین،در شرکت های سهامی خاص آزادی انتقال سهم مورد قبول قرار گرفته است.اما به موجب ماده 41 ل.ق مجمع عمومی یا مدیران شرکت می توانند این آزادی را محدود نمایند و شروطی را برای انتقال سهام قرار دهند.بدین ترتیب،چنانچه در اساسنامه شرکت سهامی خاص،شرطی مبنی بر منوط کردن انتقال سهام به تصمیم مجمع عمومی یا هیات مدیره وجود نداشته باشد،نقل و انتقال سهام کاملاَ آزاد است.به عنوان مثال اگر شما طی یک دعوی مطالبه سهام یک بدهکار را مطالبه کنید اما طبق اساسنامه اگر انتقال سهام با تصویب اعضا هیئت مدیره باشد نمی توانید حتی با حکم اجرای احکام آن هیئت را مجبور به واگذاری و موافقت به انتقال سهام نمایید.

حالت های مختلف نقل و انتقال سهام:

نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی صورت می پذیرد که می توان حالت های زیر را برای آن متصور بود :
خارج شدن یک سهامدار از شرکت و واگذاری سهام خود به سهامداران دیگر شرکت.
خارج شدن یک سهامدار از شرکت و واگذاری سهام خود به شخص جدید در شرکت.
خارج شدن یک یا چند سهامدار و واگذاری سهام خود به اشخاص جدید و سهامداران قبلی شرکت.
خروج کلیه سهامداران شرکت و واگذاری سهام خود به اشخاص کاملاً جدید که در واقع این کار واگذاری شرکت و امتیازات شرکت می باشد.

مراحل نقل و انتقال سهام در سهامی خاص:
نقل و انتقال سهام می تواند در دفترخانه استاد رسمی منتقل شود اما مستلزم تنظیم سند رسمی نیست اما در شیوه مقررات قانونی تشریفاتی برای انتقال سهام با نام قرار داده شده است.چنانچه این تشریفات در هنگام انتقال سهام رعایت نگردد،چنین انتقالی از نظر شرکت و اشخاص ثالث معتبر نیست.

مدارک لازم جهت نقل و انتقال سهامی:
_کپی آگهی تاسیس
_کپی روزنامه رسمی تاسیس
_کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی سهامداران فعلی و جدید
_کپی آگهی آخرین تغییرات(در صورت وجود تغییرات)

شایان ذکر است،گروه رامند با بهره گیری از کارشناسان متخصص و مجرب و با چندین سال تجربه ی موفق،و تحصیلات مرتبط با افتخار آماده ی ارائه ی خدمات به شما عزیزان، در زمینه های ثبت شرکت،ثبت برند، ثبت تغییرات شرکت،نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی خاص و نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود می باشد.
در مجموعه تخصصی رامند،میزبان شما بزرگواران هستیم.

نقل و انتقال سهام

طریق نقل و انتقال سهام

طریق نقل و انتقال سهام
واگذاری سهم الشرکه در شرکت مسئولیت محدود بسیار راحت تر از نقل و انتقال سهام در سهامی خاص است.در قانون برای مسئولیت محدود مراحل نقل و انتقال سهامی خاص پیش بینی نشده است.به همین خاطر میتوان با تعداد صورتجلسه ای که تنظیم میشود میتوان بدون پرداخت مالیات انتقال را انجام داد.اما در سهامی خاص طبق ماده ۲۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت “سهم” قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که مشخص میزان مشارکت،تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است.”ورقه سهم “سند قابل معامله ای که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.

سهام ممکن با نام یا بی نام،سهام موسس یا انتفاعی و یا سهام ممتاز باشد.

طبق ماده ۳۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام بی نام سهمی است که به صورت سند در وجه حامل تنظیم می شود و هر شخصی که آن را در اختیار داشته باشد، مالک این نوع سهم شناخته می شود، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. همچنین نقل و انتقال سهام بی نام به صرف قبض و اقباض صورت می گیرد و نیاز به رعایت تشریفات خاصی ندارد.

در شرکت های سهامی اعم از سهامی خاص و سهامی عام، هیچ منعی برای “بانام” بودن تمام سهام شرکت وجود ندارد ولی تمام سهام هیچ یک از شرکت های سهامی نمی تواند “بی نام” باشد. اما برخی شرکت های سهامی عام، به منظور رعایت هرچه بیشتر حقوق صاحبان سهام و همچنین به منظور رعایت و حفظ نظم عمومی، نمی توانند هیچگونه سهام بی نامی داشته باشند. مانند: بانک ها، شرکت های بیمه، انبارهای عمومی و شرکت های هواپیمایی.

طبق ماده ۴۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت، اگر سهام بانام باشد ،نقل و انتقال ، باید در دفتر سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتقال را در دفتر انتقال سهام امضاء کند
اگر نقل و انتقال سهام با نام بر خلاف تشریفات پیس بینی شده ماده لایحه اصلاحی قانون تجارت و همچنین بر خلاف اساسنامه شرکت انجام بگیرد، از نظر شرکت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار است و تنها توافقی است بین افراد سهامدار و چیزی از مسئولیت آنها کم نمیکند.

نقل و انتقال سهام

این نقل و انتقال در سهامی عام و خاص یک تفاوت هایی با هم دارند.در سهامی عام به جز سهام وثیقه مدیران که در لایحه ۱۱۴ لایحه اصلاحیه آمده که قابل نقل و انتقال نیست و تا مدیران صورتحساب آن دوره مالی را تصویب نکنند نمیتوانند این نوع سهام را آزاد کنند باقی موارد با سهولت بیشتری انجام میشود.اما در سهامی خاص محدود بیشتری اعمال شده و انتقال سهام با موافقت مدیران یا اساسنامه یا مجامع عمومی است.

رویه عملی نقل وانتقال سهام:
رویه عملی نقل وانتقال در اداره ثبت شرکت ها که البته توسط دادگاه ها نیز مورد قبول است و همچنین با توجه به نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه به شماره ۷/۶۷۵۴ مورخ ۱۳۷۳/۱۰/۱، نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص می تواند با قید در اساسنامه شرکت مشروط به موافقت مدیران شرکت و یا مجمع عمومی صاحبان سهام گردد و قانونی که این موضوع را منع کرده باشد وجود ندارد.

بنابر این در مورد شرکت سهامی خاص، چنانچه شرکاء تصمیم داشته باشند که نقل و انتقال سهام را مشروط به موافقت مدیران و یا مشروط به موافقت مجامع عمومی باشد، می توانند این موضوع را در اساسنامه شرکت قید نمایند و یا چنانچه این موضوع در اساسنامه شرکت وجود نداشته باشد، با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده این موضوع مورد مشورت و تصمیم گیری قرار بگیرد و با تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت و اصلاح ماده مربوطه در اساسنامه، از این پس نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص مشروط به موافقت مدیران شرکت و یا مجامع عمومی صاحبان سهام شود.

 

 

مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

•مدارک هویتی اعضا سابق و سهامدار جدید
•تشکیل جلسه هیات مدیره
•تنظیم صورتجلسه که به امضای اعضای هیات مدیره و امضای خریداران و فروشندگان سهام رسیده باشد.
•برگ مفاصا حساب نقل و انتقال سهام از سازمان امور مالیاتی کشور(قسمت مالیات بر شرکت ها)
•فهرست صاحبان سهام قبل و بعد از نقل و انتقال سهام
•کپی روزنامه رسمی ثبت تاسیس شرکت
•اصل وکالتنامه وکیل دادگستری (چنانچه مراجعه به اداره ثبت شرکت ها و انجام امور مربوط به ثبت تغییرات شرکت را به وکیل دادگستری سپرده اید)
•مستندات مربوط به رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده و یا هیات مدیره شرکت (چنانچه جلسه مذکور با حضور اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد و نه تمامی شرکاء)

خرید شرکت آماده

خرید شرکت آماده

خرید شرکت آماده:
برای ثبت یک شرکت مراحل و اقداماتی نیاز است که در قسمت مقالات ثبت شرکت در این سایت به خوبی توضیح داده شده است. اما شاید شما فردی باشید که فرصت پیگیری و یا ثبت مراحل یک شرکت از ابتدا را نداشته باشید.در این شرایط ما به شما خرید شرکت آماده را که از قبل تمام مراحل ثبت و قانونی آن به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است را پیشنهاد می کنم.

خرید شرکت آماده

برای خرید مطمأن به نکات ذیل توجه کنید و از مشورت تخصصی ثبت رامند بهره مند شوید:
1-نوع شرکت:
با توجه به نیاز و حرفه خود نوع شرکت را مشخص کنید که به کدام یک از 8 نوع شرکت مندرج در قانون تجارت نیاز دارید.از قبیل سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، ….مثلا اگر برای شرکت در مزایده یا مناقصه یا اخذ و مشارکت پروژه ها با توجه به نوع حرفه بهتر است شرکت سهامی خاص خریداری کنید زیرا به دلیل وجود بازرسین و حمایت قانونگذار کارفرما ها بیشتر تمایل دارند با کارگذاران سهامی خاص قرارداد ببندند

              برای آشنایی بیشتر و مطابقت نوع حرفه و نیاز به انواع شرکت ها با مشاورین ثبت رامند تماس بگیرید

1-تأسیس شرکت:
یعنی در نظر گرفتن مدت زمانی که شرکت تاسیس شده است و با خرید شرکت آماده می توان از سابقه و شهرت و روزمه شرکتی که ثبت شده است، استفاده نمود(در صورتی که شرکت قبلا کارکرد داشته باشد)

3-محل ثبت شرکت:
هر شرکت با توجه به اینکه در کدام شهر یا استان ثبت شده پرونده فیزیکی اش در اداره ثبت شرکت همان منظقه موجود می باشد البته این خواسته شما با تنظیم یک مورد صورتجلسه تغییر آدرس قابل انجام است.

4- میزان کارکرد شرکت:
این مورد برای اعتباریست که شرکت های کارکرد دار به خریداران خود می دهند و سابقه فعالیت و موجودیت یک شرکت را می رساند.

3- کد اقتصادی شرکت:
اخذ کد اقتصادی به دلیل مشخص نمودن اداره صلاحیت دار مالیات است که با ممیزهای مالیاتی که مشخص شده اند پرونده مالیاتی شرکت را بررسی می کند.البته داشتن کد اقتصادی برای خرید شرکت آماده الزامی نیست و این مورد بستگی به فعالیت و خواسته شما دارد.

6- استعلام بدهی مالیاتی :
به این مورد توجه کنید که شرکت مالیات کارکرد و یا ارزش افزوده و یا حتی بدهی بیمه پرداخت نشده نداشته باشد.

7- نوع و پایه رتبه شرکت:
اگر بر حسب نیاز به دنبال خرید شرکت آماده رتبه دار هستید توجه داشته باشید استفاده از رتبه بندی شرکت و حضور در مزایده‌ها و مناقصه‌های دولتی بدون از دست دادن زمان برای شما بسیار با اهمیت است.

مزایای خرید شرکت آماده:
1-استفاده از رتبه بندی شرکت و حضور در مزایده‌ها و مناقصه‌های دولتی بدون از دست دادن زمان (در صورتی که شرکت دارای رتبه بندی باشد)

2- به دلیل مراحلی مانند ثبت شرکت، گواهی مالیات بر ارزش افزوده، دریافت کد اقتصادی و بسیاری دیگر از مراحل ثبت شرکت ها حذف شود،یا در واقع از قبل تهیه و تدارک دیده شده، خرید و فروش شرکت بااهمیت می باشد.

3- با خرید شرکت آماده، امتیازات شرکت به طور کامل به خریدار تعلق می گیرد. این امتیازات شامل سهام، دارایی ها و … می باشد و با انجام مراحل نقل و انتقال و حضور در محضر انجام می پذیرد.

4- با خرید شرکت آماده می توان از سابقه، اعتبار و شهرت شرکتی که ثبت شده است، استفاده نمود.

توقیف سهام

توقیف سهام تجاری شرکت

توقیف سهام تجاری شرکت:شرکتها دارای شخصیت حقوقی هستند که مستقل از افراد حقیقی و سهامداران آن است .البته این به این معنا نیست که برای هرگونه بدهی که از شرکت باقی مانده می توان به سهام سهامداران رجوع کرد .اما بابت بدهی شرکت می توان از واحد اجرای احکام درخواست توقیف اموال نمود .طبق نظریه شماره 74100 مورخ 05/07/1337 ادراه حقوقی قوه قضاییه به دلیل شخصیت حقوقی مستقل شرکت از سهامداران ،سهام شرکتهای سهامی در قبال بدهی شرکت قابل توقیف نیست.
در واقع مسئول پرداخت بدهی های یک شرکت خود آن شرکت است و از محل اموال و دارائی ها یا حساب همان شرکت پرداخت می کنند نه از محل اموال و حساب شخصی سهامداران آنها.توقیف سهام شرکت

 

مسئولیت شرکت ها بر اساس نوعشان :
در شرکتهای سهامی عام و خاص تا میزان مبلغ اسمی سهام آنهاست و در برابر مطالبه طلب اشخاص ثالث تا میزان سهام یک شخص می توان اخذ نمود.

در شرکتهای مسئولیت محدود چیزی به اسم سهم وجود ندارد بلکه سهم الشرکه داریم و تا میزان سرمایه ای که هر شخص در شرکت مسئولیت دارد مسئول بدهی است

در شرکت تضامنی متفاوت است در قبال بدهی این نوع شرکت ابتدا دارایی شرکت بررسی می شود اگر کفاف بدهی را نداد هر یک از شرکاء مسئول تمام بدهی شرکت صرف نظر از سرمایه در برابر طلبکاران است.

در شرکت های نسبی این نوع مسئولیت شرکا به نسبت میزان سرمایه شان ست ، البته ابتدا دارایی شرکت محاسبه می شود و اگر کفاف میزان بدهی را ندهد شرکاء به میزان سرمایه شان که در شرکت گذاشتند مسئول پرداخت هستند نه بیشتر.

در شرکت تعاونی نیز هر شریک به میزان ارزش اسمی سهم است

در شرکت مختلط سهامی، تلفیقی از مسئولیت تضامنی و سهامی است یعنی شرکایی که تا میزان سهامشان مسئولیت دارند و شرکائی که مانند شرکا ضامن شرکتهای تضامنی اگر دارایی شرکت کفاف نکند مسئول تما بدهی های شرکت می باشند.

در شرکت مختلط غیر سهامی، هم تلفیقی از مسئولیت محدود و تضامنی است یعنی شرکایی تا میزان سرمایه شان مسئولیت دارندو شرکاء ضامنی که اگر دارایی شرکت کفاف ندهد مسئئل کل بدهی های شرکت است.

حتی در توقیف سهام تجاری شرکت طبق قانون و رای دادگاه نیز نقل و انتقال گواهی نامه موقت سهام بانام و بی نام تابع مواد 39 و 40 لایحه می باشد، یعنی نقل و انتقال گواهی نامه موقت سهام بی نام ، با قبض و اقباض به عمل می آید و نقل و انتقال گواهی نامه موقت سهام بانام ، باید با ثبت در دفتر ثبت شرکت ها به عمل می آید.

طبق ماده 129 قانون تجارت طلبکاران شخصی شرکا نمیتوانند دارایی شرکت را محل وصول طلب خود قرار دهند اما می توانند نسبت به سهم یا سهم الشرکه مدیون از طریق اجرای احکام از سهام شخص یا منافع شرکت اقدام کنند.

چگونه برند خود را پس بگیریم

چگونه برند خود را پس بگیریم:شاید به دلایلی درگیر علامت تجاری با برند خود هستید و کمی غفلت کرده و آن را ثبت نکرده اید یا نه اینکه شما برند مورد نظر خود را ثبت کرده اید اما به هر دلیلی ممکن است اداره ثبت علامت مجدد علامت مورد نظر شما را بدون اینکه حق الویت شما در تقدم اظهارنامه و یا شماره ثبت اخذ شده مجدد نام مورد نظر را به شخص حقیقی یا حقوقی دیگر هم داده باشد

ثبت برند و لوگو

 

اگر بخواهید حمایت قانون را داشته باشید کار دشواری را در پیش گرفته اید اما نشدنی نیست.البته بازهم به این موضوع میرسیم که  ثبت برند یا علامت تجاری بسیار حیاتی و مهم است . اگر علامت تجاری ثبت نشود، رقیبان از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازه‌ای است که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایه‌گذاری و وقت صرف شده در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود و بی نتجه شود.

 

 

اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند، ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند. این امر نه تنها سود شخص یا آن شرکت مالک را کاهش خواهد داد و مصرف کنندگان را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه ای که با سختی و تلاش کسب شده آسیب خواهد زد و این آسیب حتی زمانی که محصول رقیب کیفیت بدتر و نازل تری داشته باشد بیشتر خواهد شد.

 

برای ثبت علامت تجاری ابتدا باید نام خود را انتخاب نموده ،  به گونه‌ای انتخاب نمایید که برند شما به راحتی در اذهان مخاطبان ماندگار شود و معرف کالا یا خدمتی باشد که ارائه می‌نمایید .بابت نام ایرانی می توانید با مجوز کسب، جواز تاسیس ، پروانه بهره برداری یا برخی مجوزات مهارتی معتبر ثبت برند انجام دهید اما اگر تمایل داشته باشید که نامی غیر فارسی ثبت کنید علاوه بر موارد فوق الذکر باید کارت بازرگانی مجاز داشته باشید.برای اینکه بخواهید تصویر یا لوگو هم بهمراه برند خود ثبت کنید بهتر است از تصاویر ملموس استفاده کنید تا در اذهان بهتر ماندگار شود.

 

 

برای انتخاب نام و کوتاه تر شدن زمان مفید برای ثبت علامت تجاری با  کارشناسان متخصص ثبت رامند تماس بگیرید.

بعد از تکمیل مدارک می توانید برند خود را برای رسیدگی اولیه به اداره علامت و مالکیت معنوی ارسال کنید.

 

اما فرض کنید همه مراحل را برای ثبت برند انجام دادید اما ناگهان متوجه کالایی نزدیک به کالای خود که برندش را ثبت کرده اید شده اید. وقتیکه برای علامتی وقت، تلاش بیشتر برای بازار یابی و ا همه مهم تر هزینه های گزافی بابت تبلیغات صرف نموده اید چه ؟آیا باید با آن کالای مشابه با نام مشابه در یک قفسه فروشگاه یا در یک رده خدمات دیده شوید؟

 

بعد از ثبت علامت و اخذ شماره ثبت دیگر اداره علامت اختیار قانونی برای ابطال یا جلوگیری از سوء استفاده از حقوق صاحبان برند ندارد.

 

باوکلای تخصصی ثبت رامند می توانید اطمینان خاطر داشته باشید که تمام مراحل طرح دعوای استرداد حق و حقوق مادی و معنوی علامت تجاری خود را میتوانید دقیق و بدون دغدغه پیش ببرید  و میدانیم چگونه برند خود را پس بگیریم،،،

انتقال سهام شرکت

خرید و فروش شرکت

خرید و فروش شرکت

شاید شما بیشتر درباره ثبت شرکت شنیده باشید اما بهتر است بدانید خرید و فروش شرکت هم امکانپذیر است و هم کاملا قانونی است.البته باید یک سری از موارد را با شما درمیان بگذاریم تا معامله بهتری داشته باشید.

چرا خرید یا فروش شرکت انجام می شود؟

گاهی افرادی هستند که می خواهند در پروژه ای شرکت کنند که نیاز به یک شرکت با شرایط خاص که تو سط مرجع اعلام کننده بیان شده دارند اما فرصت برای ثبت شرکت و در یافت کد اقتصادی ندارند، پس بهترین روش خرید یک شرکت است.شرکت آماده بعد از نقل و انتقالات رسمی به راحتی قابلیت فعالیت و کارکرد را دارد.
گاهی هم اعتبار شرکت از پیش ثبت شده بسیار برای افراد مهم است که اقدام به خرید آن می کنند.
برای صاحبان شرکت هم خرید و فروش دور از مزایا نیست مثلا زمانی که دیگر فعالیتشان ادامه پیدا نمی کند و به جای اینکه یک شرکت ثبت شده را بلاتکلیف نگه دارند و یا درگیر انحلال شرکت و انجام عملیات ختم تصفیه شوند آن را واگذار میکنند و به سودی دست میابند.

در خرید شرکت به چه مواردی باید توجه شود؟

مهم ترین چیز برای خرید شرکت توجه به تسویه حساب مالیاتی است، باید بررسی کنید که شرکتی که در حال خرید آن هستید قبلا با کارکردی که داشته به اداره مالیات و دارائی بدهکار نباشد و باخرید شرکت آن به شما انتقال پیدا کند.برای خرید مطمان با مشاورین ثبت رامند تماس بگیرید تا راهکار های حقوقی را به شما پیشنهاد دهیم.
در فروش شرکت به چه مواردی باید توجه شود؟

ا واگذاری شرکت تمام مسئولیت ها به افراد جدید واگذار می شود البته به شرطی که حتما صورتجلسه تغییرات تنظیمم شود و این موارد به اداره ثبت شرکتها ارسال شود و تصمیمات آگهی شوند .پس در فروش و واگذاری حقوق خود به دیگری حتما مطلع باشید که این نقل و انتقالات به ثبت روزنامه رسمی رسیده باشد.البته برای انتقال صرفا سهام شخص واگذار کننده باید مالیات مربوطه را قبل ارسال صورتجلسات به اداره ثبت شرکتها پرداخت کند و “برگه نقل و انتقال سهام” بگیرد

هزینه خرید و فروش شرکت به مواردی بستگی دارد که در ادامه نام خواهیم برد. بررسی نوع شرکت(بامسئولیت محدود، سهامی خاص و …)،مدت زمانی که شرکت تاسیس شده است،اقامتگاه شرکت،نوع و پایه رتبه(گرید) شرکت، میزان کارکرد شرکت، داشتن کد اقتصادی شرکت
همین خصوصیات است که نظر شما را برای خرید یک شرکت آماده جلب می کند، که البته این موارد هم قابل تغییر هستند و با توجه به خواسته شما می توان آنها را در قالب صورتجلسه تغییر داد و همه اینها در میزان مبلغ معامله این نوع شرکتها مؤثر است.

 

خرید و فروش شرکت های دارای رتبه بندی
برای اینکه در مناقصات و مزایده ها شرکت نمایید باید شرکتتان دارای رتبه بندی باشد.شرکت ها از نظر رتبه بندی به دسته های مختلفی شامل موارد زیر تقسیم می شوند.
شرکت رتبه بندی انبوه سازان
شرکت رتبه بندی پیمانکاری
شرکت رتبه بندی مشاوران:
شرکت ها ی مشاور به رتبه ۲،۱ و۳ گروه بندی می شوند.بالاترین رتبه ۱ و پایین ترین رتبه ۳ می باشد.
شرکت های مشاوران شامل گروه های راه و ترابری،شهرسازی و معماری،مهندسی آب،پست و مخابرات،انرژی،مطالعات کشاورزی،نفت و گاز،صنعت،معدن،تخصص های مشترک می باشند.

شرکت رتبه بندی انفورماتیک:
رتبه بندی شرکت های انفورماتیک شامل تولید و پشتیبانی موارد سخت افزاری mainframe،تولید و ارائه بخش های رایانه ای غیر mainfraime ،تولید و ارائه دستگاه های جانبی،تولید و ارائه قطعات جانبی و ملزومات،تولید و پشتیبانی نرم افزارهای سفارش کاربر،خدمات شبکه های اطلاع رسانی،تولید و ارائه و پشتیبانی پکیج های نرم افزاری مثل نرم افزار های محتوا محور،شبکه داده های مخابراتی و رایانه ای،تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات،آموزش و پژوهش در حوزه انفورماتیک،ارائه و پشتیبانی نرم افزارهای پایه،سیستم ها و ابزارها،مشاوره و طرح ریزی و نظارت بر اجرای پروژه های انفورماتیکی،سیستم های اتوماسیون صنعتی و سازمانی،خدمات پشتیبانی در حوزه های انفورماتیک،ارائه سیستم های ویژه می باشد.

شرکت رتبه بندی EPC:
شرکت های EPC شامل رشته های رشته طرح و ساخت آب،رشته طرح و ساخت ساختمان،رشته طرح وساخت راه و ترابری،رشته epc آثار تاریخی و فرهنگی،رشته طرح و ساخت کشاورزی می باشد.
بعضی از صاحبان شرکت ها به دلایل مختلفی ممکن است شرکت خود را که دارای رتبه بندی می باشد واگذار نمایند.برخی از افراد دیگر هم که قصد ایجاد شرکت دارند می توانند برای اینکه در وقت و هزینه خود صرفه جویی نمایند شرکت های دارای رتبه بندی را خریداری نمایند.آن ها بعد از توافق در مورد هزینه ها و سایر مسائل می توانند شرکت خود را خرید یا فروش نمایند.

خرید و فروش شرکت

ثبت شرکت رامند

ثبت شرکت و میزان سهام

ثبت شرکت و میزان سهام
برای چه باید شرکت خود را ثبت کنیم ؟
شاید خیلی از فعالیت ها را بشود از طریق بازاری و کسبه ای جزئی پیش برد اما برای انسجام کار و ارائه یک شخصیت حقوقی مستقل از شخصیت اصلی و سرمایه گذار بهتر است به صورت شرکت ثبت شده ادامه دهیم. البته مزایای دیگری هم امکان دارد انگیزه ما برای ثبت شرکت باشد مثل استفاده از برخی تعرفه های مالیاتی که فقط به بعضی از تخصص ها در قالب مجموعه ثبت شده لحاظ می شود . یا نه،سیاست و نظم عمومی کشور برای برخی از مشاغل باید در قالب یک مجموعه، موسسه یا شرکت ثبت شده باشد مثلا دفاتر خدمات مسافربری و جذب توریست. برای شرح بیشتر می توان به بعضی اعمال حقوقی و قرادادی اشاره کرد که اگر یک طرف قرارداد نهاد دولتی، شرکت دولتی یا موسسات عمومی غیر دولتی باشند ترجیح میدهند با یک شرکت ثبت شده که خودش به تنهایی دارای شخصیت مستقل از انسانهای تشکیل دهنده است ، مکان مشخص دارد و سرمایه ای دارد که ضمانت اجرای آن می توانند حساب کنند قرارداد تنظیم کنند.

ثبت شرکت و میزان سهام هر شخص به تناسب اعتبار و میزان آورده و توافق موسسین بستگی دارد.

طبق قانون تجارت ایران شرکت و یا موسسه حداقل باید طبق کلمه “شراکت” از دو نفر تشکیل شده باشد و هیچ فردی نمی تواند صد در صد سهام را داشته باشد .امکان دارد که مثلا در شرکت مسئولیت محدود برای یک نفر چندین سمت یا فقط منحصرأ مدیرعامل محور باشد اما سهام یا سهم الشرکه باید حتی یک در صد هم شده به شخص دیگری تعلق داشته باشد.
شرکت های سهامی که باید باالجبار بازرس اصلی و علی البدل داشته باشند هم می توان برای بازرسین سهامی در نظر گرفت.
در شرکت های سهامی نمی توان از اقوام و یا وارثین طبقات مشخص ارث انتخاب نمود اما برای میزان سهام هیچ مانعی سر راه وجود ندارد و در ثبت شرکت و میزان سهام متعلقه کاملا دستتان باز است.

سهام ممتاز
می توان برای برخی از سهامداران به خاطر حسن شهرت، تخصص، تدبر و یا هر علت دیگری سهام ممتاز در نظر گرفت.که این نیاز به توافق اکثریت اعضای هیئت مدیره دارد.

شرکت سهامی خاص از حداقل از ۳ نفر سهامدار و دو نفر بازرس اصلی و یکی بازرس علی البدل تشکیل می گردد.
اعضاء هیئت مدیره باید حداقل دارنده یک سهم باشند.

سرمایه شرکت به قطعات مساوی سهام تقسیم میگردد

سهامداران در زمان تاسیس شرکت باید حداقل%۳۵ سرمایه شرکت را به حساب شرکت در شرف تاسیس که نزد یکی از بانکهای کشور افتتاح حساب می نماید واریز نمایند
سهام باید به بانام یا بی نام یا ترکیبی از بانام و بی نام تقسیم گردد.
بازرسین نباید با اعضاء هیئت مدیره نسبت فامیلی داشته باشند.
اعضا هیئت مدیره و بازرسین باید بالای ۱۸ سال باشند و سوء پیشینه کیفری نداشته باشند.

افراد خارجی نیز می توانند بدون حضور هیچ شخص ایرانی در ایران شرکت تاسیس کنند اما نمیتوانند نام خارجی برای شرکت انتخاب کنند. و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی هم میتوانند شرکت ثبت کنند.

35 درصد از سرمایه شرکت که توسط موسسین باید مدتی بلوکه شود می تواند بدون محدودیت هر بانکی باشد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص
۱-کپی شناسنامه و کارت ملی سهامداران و بازرسین
۲-گواهی عدم سوء پیشینه مدیران و بازرسین
۳-امضاء اظهارنامه و اساسنامه
-4گواهی و فیش بانکی مبنی بر پرداخت حداقل ۳۵% سرمایه شرکت

 

شرایط اختصاصی شرکت مسئولیت محدود
• این شرکت با حداقل دو نفر که به مفهوم واقعی شراکت تشکیل شود است
• سرمایه این شرکت هرگز به سهام تبدیل نمی شود
• طبق دستورالعمل اداره ثبت شرکتها شرکت مسئولیت محدود نمی تواند تبدیل به سهامی خاص شود
• مسئولیت شرکاء در مقابل دیون و قروض شرکت شرکت مسئولیت محدود به میزان سهم الشرکه ای است که هر شریک سرمایه گذاری نموده است‌
نقل و انتقال سهام در شرکت مسئولیت محدود به دو روش اجرا می شود یکی از طریق تنظیم سند رسمی و پرداخت مالیات به اداره دارایی و روش دیگر با تنظیم صورتجلسات و ارائه به اداره ثبت شرکتها است.
• در شرکت با مسئولیت محدود باید کل سرمایه تحویل مدیرعامل شرکت شده و مدیرعامل، اقرار به دریافت نماید وشرایط پرداخت شرکت سهانی خاص یعنی حداقل به میزان 35 درصد سرمایه در حساب بانک به نام شرکت در شرف تاسیس نیازی نیست و متعاقب آن به ارائه گواهی بانکی هم نیازی نیست. صرف ذکر سرمایه در مدارک ثبت شرکت و اقرار مدیر عامل کفایت می کند.
• در شرکت با مسئولیت محدود،مدیران شرکت برای مدت نامحدود انتخاب می شود اما می توانند به هر دلیل از شرکت خارج گردند که این مورد مستلزم ثبت تغییرات و چاپ در روزنامه رسمی می باشد و برعکس شرکت سهامی خاص این زمان مدیریت محدود به یک دوره دو ساله نیست.
• انتخاب بازرس اصلی و علی البدل برای شرکت مسئولیت محدود اجبار نیست و مخصوص شرکت سهامی خاص است اما درصورتیکه تعداد اعضای مسئولیت محدود بیش از 12 نفر باشد به هیئت نظار نیاز است.
• در شرکت مسئولیت محدود سهام یا سهم الشرکه وثیقه برای مدیران نداریم
• اعضای هیئت مدیره مسئولیت محدود میتواند از بین شرکاء یا خارج از شرکاء انتخاب شود.

اختصاص سرمایه در شرکت مسئولیت محدود
برعکس تعریف دقیق میزان سرمایه در قانون تجارت درباره شرکت سهامی خاص این مورد در مسئولیت محدود اعلام نشده و از روال سهامی خاص تبعیت می شود . پس حداقل میزان سرمایه در شرکت مسئولیت محدود 1/000/000 ریال است.

افراد زیر 18 سال نمیتوانند به عنوان اعضای هیئت مدیره سمتی در شرکت داشته باشند اما میتوانند سهم الشرکه داشته باشند

مدارک لازم جهت ثبت شرکت مسئولیت محدود
1-کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان سهم الشرکه
۲-گواهی عدم سوء پیشینه
۳-امضاء شرکتنامه و اساسنامه

ثبت شرکت رامند

ثبت برند و لوگو

برندهای غیر قابل ثبت

برندهای غیر قابل ثبت:
علامت تجاری یا برند نام تجاری و مختصری است که جدا از نام شرکت یا فامیلی شما به عنوان تولید کننده یا ارائه دهنده خدماتی در بازار بین مصرف کننده رایج می شود. این حق معنوی و مادی وقتی قابل دفاع است که ثبت هم شده باشد.اما در بین تنوع انتخاب و آزادی عمل برای ثبت برند باید اشاره کنیم که ممنوعیت هایی هم وجود دارد که اگر از آن مطلع باشید ریسک از دست دادن زمان برای ثبت علامت رابه نفع خود تغییر می دهید و یا حتی علاوه بر وقت در هزینه هم صرفه جویی کرده اید

انتخاب نام و نام خانوادگی:
می توانید به راحتی نام و یا نام خانوادگی خود را به عنوان برند ثبت کنید مخصوصا اگر شغلی را که در آن هستید از اجداد و یا پدرانتان به ارث برده اید و اتفاقا آنها هم در شغل خود خوشنام و موفق بوده اند ولی بصورت سنتی کار کرده اند و از رشد و تکنولوژی روز جا ماندند و برند یا علامت تجاری خود را ثبت نکردند،خیلی مسمر ثمر است که نام و نام خانوادگی خود را ثبت کنید.
یا اینکه اگر شغلتان موروثی نیست، اما تمایل به ثبت فامیلی خود دارید و میخواهید برندینگ فامیلی خود را اتخاذ کنید این اجازه برای شما فراهم است.
اما نکته مهم اینجات به دلیل اینکه شما مدارک هویتی خود را ارائه می دهید و اظهارنامه علامت شما اگر فامیلی شما باشد را با مدارک منطبق می کنند و شما امکان استفاده از نام کوچک یا اسم شخص دیگری غیر از نام خودتان را در کنار فامیلیتان ندارید.اما اکر اسم و فامیل حقیقی خودتان باشد و شرایط الویت ثبت اظهارنامه هم رعایت شده باشد ایرادی ندارد.این هم مطلبی است که درباره برندهای غیر قابل ثبت باید به آن توجه کنید.

انتخاب نام شهر و یا کشور خارجی :
طبق قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، مصوب 1386 نمیتوانید برای کالایی را که در ایران تولید و یا عرضه می شود نام شهر یا ایالت یا یک کشور خارجی انتخاب کنید و دلیل این ممنوعیت گمراهی مصرف کننده است چرا که ممکن است با مبدا یا جای تولید شده آن اشتباه بگیرد مثلا نام “میلان” یا “رم” را نمی توانید انتخاب کنید چون نام مربوط به مبدا جغرافیایی دیگری است و موجب فریب مصرف کننده می شود

ثبت برند و لوگو

انتخاب تصاویر گمراه کننده:
برای هر محصولی امکان ثبت نام تجاری به تنهایی است اما ممکن است شما از یک سمبل یا نشان تجاری که به عنوان “لوگو” نامیده میشود استفاده کنید و این لوگو نباید موجب گمراهی و فریب مصرف کننده باشد مخصوصا اینکه شما بر خصوصیتی از کالای خود پافشاری دارید.

 

انتخاب تصاویر ممنوعه:
یک موردی را درباره برندهای غیر قابل ثبت باید در نظر داشته باشید،این موضوع است که برای انتخاب لوگو باید ذکاوت آن را داشته باشید علاوه بر بحث برندینگ و القای حس خوب به مصرف کننده که در مقاله برندینگ به آن اشاره شده ، نباید از نشام یا پرچم یا نماد های سلطنتی و یا سازمان های جهانی ، به عنوان مثال “یونیسف” و یا “سازمان تجارت جهانی” را استفاده کنید. علاوه بر این باید بگوییم برخی از کلمات خلاف موازين شرعي يا نظم عمومي يا اخلاق حسنه با توجه به مقررات داخلی نظام جمهوری اسلامی هستند و باید رعایت شوند مثلا تصویر و تمثال زن ممکن است در برندهای معروف جهانی برای محصولات آرایشی و یا عطر و یا پوشاک استفاده شود اما در زمان ثبت علامت تجاری در ایران باید در نظر داشته باشید که اینگونه تصاویر به عنوان لوگو جز ممنوعیت ها هستند.

 

انتخاب نام یا ترجمه شبیه به برند های معروف:
انتخاب عين کلمه يا به طرز گمراه‌كننده‌اي شبيه يا ترجمه يك برند يا نام تجاري كه براي همان كالاها يا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه ديگري در ايران معروف شده است. البته این دقت در مورد علامت های خارجی هستند و در کشورهای عضو مادرید یا داخل ایران ثبت شده اند هم رعایت می گردد

بطور کلی در این مقاله سعی شد برندهای غیر قابل ثبت را با ذکر مثال برای ثبت علائم تجاری ارائه دهیم که البته هر کدام طیف و گسترده ای وسیع تر هم دارند و ثبت رامند به عنوان مشاور باتجربه و امینی میتواند در کنار تان شما را به هدف اصلی برساند.شما می توانید برای کسب مشاوره تخصصی با ثبت رامند تماس بگیرید.

دفاتر پلمپ

دفاتر پلمپ تجاری

شاید نام دفاتر پلمپ تجاری برای برخی از مؤدیان مالیاتی دلهره آور باشد اما باید بدانید طبق ماده 6 قانون تجارت کلیه اشخاص حقوقی و برخی اشخاص حقیقی به جز کسبه جزئی پس از ثبت شرکت باید این دفاتر را به تناسب میزان فعالیت بصورت 50 – 100-200 برگی تهیه نمایند.

کاربرد دفاتر پلمپ تجاری :
برای ارائه اظهارنامه و میزان هزینه ها و کارکرد باید دفاتر تجاری ارائه نمود

ضمانت اجرا عدم ارائه دفاتر پلمپ تجاری:
در صورتی که شرکت فعالیتی هم نداشته باشد جهت اعلام عدم فعالیت خود به دارایی، باید دفاتر پلمپ شده خود را به صورت سفید یا خالی به حوزه دارایی شرکت تسلیم نمایند.

چه دفاتر پلمپی را باید حتما برای شرکت تهیه نمایید:
از نظر ماده 6 قانون تجات که درباره دفاتر را به ترتیب از دفتر روزنامه ، دفتر کل ،دفتر دارائی، دفتر کپیه نام برده تنها تهیه و ارائه دفاتر پلمپ کل و روزنامه کافی است.

دفتر روزنامه، دفتری است که در آن ریز هزینه ها و سود و زیان به صورت روزانه وارد میشود.

دفتر کل دفتری است که درآن ریز هزینه ها ی دفتر روزنامه به صورت هفتگی درآن وارد می شود.

دفتر دارایی، دفتری است که شرکت باید هر سال لیستی کاملی از تمام دارایی منقول و غیرمنقول و دیون و مطالبات سال قبل خود را با جزییات کامل مشخص کرده و در آن دفتر ثبت و امضا نماید و این کار باید تا پانزدهم فروردین سال بعد انجام شود.

دفتر کپیه ، دفتری است که شرکت باید تمام مراسلات و نامه های ارسالی و دریافتی، تلفکس، فاکتورهای خود را در آن ثبت نماید. دفاتر تجاری (به جز دفتر کپیه) بر اساس ماده ۱۱ و ۱۲ قانون تجارت باید از طرف اداره ثبت شماره گذاری و امضا و پلمپ شود.

دفاتر دیگری از قبیل دفتر معین، دفتر ضمانت نامه ها، دفتر صندوق و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد که اختیاری است و از نظر قانونی الزامی برای استفاده از آن ها وجود ندارد، بلکه برای تسهیل اداره امور شرکت ها استفاده می شود.

هر سال شما به یک دفتر پلمپ نیاز دارید که قبل از شروع سال مالی جدید باید تهیه کرده باشید. دلیل این امر که پیشاپیش باید اخذ شود اینست که تاریخ آن از ابتدای اولین روز سال درج می شود تا آحرین روز سال و برای ارائه هزینه و کارکرد در تمام روزها مفید واقع می شود در غیر اینصورت طبق آخرین تغییرات سامانه از تاریخ دریافت درج می شود و ممکن است شما برای ارائه هزینه و کارکرد خود برای تاریخ قبل از آن دچار مشکل شوید.

اگر فعالیت شما نسبت به برگ های دفاتر پلمپ تجاری تان بیشتر باشد و قبل از پایان سال تمام شود می توانید مجدد درخواست دفاتر پلمپ کنید.
بعد ازتکمیل اطلاعات در سامانه و انجام صحیح مراحل اینترنتی ثبت و می بایست ، اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضاء شده را به همراه سایر مدارک به اداره ثبت ارسال نمایید تا اداره پست دفاتر پلمپ را به آدرسی اصلی شرکت ارسال نماید.

دفاتر پلمپ

هزینه قانونی تهیه این دفاتر از طریق الکترونیک و سامانه پرداخت می شود.

اگر بنا به تخصص به دفاتر خاص نیاز داشته باشید ، می بایست پس درخواست از سامانه ،به ادارات پست مرکز استان یا شهرستان مراجعه نموده و نسبت به تحویل دفاتر اقدام نماید

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی
1-کپی مدارک هویتی مدیر عامل و اعضا هیئت مدیره و مهر شرکت
2- کپی روزنامه تاسیس شرکت
3- کپی آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی ( در صورت وجود تغییرات)
4- وکالتنامه یا معرفی نامه برای نماینده در صورتی که وکیل یا نماینده برای پلمپ دفاتر معرفی شده باشند.

نکته: نتوجه داشته باشید که دفاتر پلمپ پس از پلمپ با توجه به آدرس طبق آخرین روزنامه رسمی متقاضیان ارسال می گردد و این شیوهدریافت دفاتر پلمپ در حال حاضر برای شهر ” تهران ” امکان پذیر است و بصورت سیستمی پیش می رود اما ممکن است در بعضی استان ها اینگونه ارائه نشود ، آن شهر هنوز به سامانه ی مذکور ملحق نشده است.در این صورت متقاضیان می بایست به همان شیوه ی گذشته (دستی – درخواست حضوری در اداره های پست سطح شهر)عمل نمایند.