نقل و انتقال سهام

طریق نقل و انتقال سهام

طریق نقل و انتقال سهام
واگذاری سهم الشرکه در شرکت مسئولیت محدود بسیار راحت تر از نقل و انتقال سهام در سهامی خاص است.در قانون برای مسئولیت محدود مراحل نقل و انتقال سهامی خاص پیش بینی نشده است.به همین خاطر میتوان با تعداد صورتجلسه ای که تنظیم میشود میتوان بدون پرداخت مالیات انتقال را انجام داد.اما در سهامی خاص طبق ماده ۲۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت “سهم” قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که مشخص میزان مشارکت،تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است.”ورقه سهم “سند قابل معامله ای که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.

سهام ممکن با نام یا بی نام،سهام موسس یا انتفاعی و یا سهام ممتاز باشد.

طبق ماده ۳۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام بی نام سهمی است که به صورت سند در وجه حامل تنظیم می شود و هر شخصی که آن را در اختیار داشته باشد، مالک این نوع سهم شناخته می شود، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. همچنین نقل و انتقال سهام بی نام به صرف قبض و اقباض صورت می گیرد و نیاز به رعایت تشریفات خاصی ندارد.

در شرکت های سهامی اعم از سهامی خاص و سهامی عام، هیچ منعی برای “بانام” بودن تمام سهام شرکت وجود ندارد ولی تمام سهام هیچ یک از شرکت های سهامی نمی تواند “بی نام” باشد. اما برخی شرکت های سهامی عام، به منظور رعایت هرچه بیشتر حقوق صاحبان سهام و همچنین به منظور رعایت و حفظ نظم عمومی، نمی توانند هیچگونه سهام بی نامی داشته باشند. مانند: بانک ها، شرکت های بیمه، انبارهای عمومی و شرکت های هواپیمایی.

طبق ماده ۴۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت، اگر سهام بانام باشد ،نقل و انتقال ، باید در دفتر سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتقال را در دفتر انتقال سهام امضاء کند
اگر نقل و انتقال سهام با نام بر خلاف تشریفات پیس بینی شده ماده لایحه اصلاحی قانون تجارت و همچنین بر خلاف اساسنامه شرکت انجام بگیرد، از نظر شرکت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار است و تنها توافقی است بین افراد سهامدار و چیزی از مسئولیت آنها کم نمیکند.

نقل و انتقال سهام

این نقل و انتقال در سهامی عام و خاص یک تفاوت هایی با هم دارند.در سهامی عام به جز سهام وثیقه مدیران که در لایحه ۱۱۴ لایحه اصلاحیه آمده که قابل نقل و انتقال نیست و تا مدیران صورتحساب آن دوره مالی را تصویب نکنند نمیتوانند این نوع سهام را آزاد کنند باقی موارد با سهولت بیشتری انجام میشود.اما در سهامی خاص محدود بیشتری اعمال شده و انتقال سهام با موافقت مدیران یا اساسنامه یا مجامع عمومی است.

رویه عملی نقل وانتقال سهام:
رویه عملی نقل وانتقال در اداره ثبت شرکت ها که البته توسط دادگاه ها نیز مورد قبول است و همچنین با توجه به نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه به شماره ۷/۶۷۵۴ مورخ ۱۳۷۳/۱۰/۱، نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص می تواند با قید در اساسنامه شرکت مشروط به موافقت مدیران شرکت و یا مجمع عمومی صاحبان سهام گردد و قانونی که این موضوع را منع کرده باشد وجود ندارد.

بنابر این در مورد شرکت سهامی خاص، چنانچه شرکاء تصمیم داشته باشند که نقل و انتقال سهام را مشروط به موافقت مدیران و یا مشروط به موافقت مجامع عمومی باشد، می توانند این موضوع را در اساسنامه شرکت قید نمایند و یا چنانچه این موضوع در اساسنامه شرکت وجود نداشته باشد، با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده این موضوع مورد مشورت و تصمیم گیری قرار بگیرد و با تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت و اصلاح ماده مربوطه در اساسنامه، از این پس نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص مشروط به موافقت مدیران شرکت و یا مجامع عمومی صاحبان سهام شود.

 

 

مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

•مدارک هویتی اعضا سابق و سهامدار جدید
•تشکیل جلسه هیات مدیره
•تنظیم صورتجلسه که به امضای اعضای هیات مدیره و امضای خریداران و فروشندگان سهام رسیده باشد.
•برگ مفاصا حساب نقل و انتقال سهام از سازمان امور مالیاتی کشور(قسمت مالیات بر شرکت ها)
•فهرست صاحبان سهام قبل و بعد از نقل و انتقال سهام
•کپی روزنامه رسمی ثبت تاسیس شرکت
•اصل وکالتنامه وکیل دادگستری (چنانچه مراجعه به اداره ثبت شرکت ها و انجام امور مربوط به ثبت تغییرات شرکت را به وکیل دادگستری سپرده اید)
•مستندات مربوط به رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده و یا هیات مدیره شرکت (چنانچه جلسه مذکور با حضور اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد و نه تمامی شرکاء)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =