ثبت طرح صنعتی

آیا میدانستید قبل از ارائه محصول باید آن را ثبت کنید

آیا میدانستید قبل از ارائه محصول باید آن را ثبت کنیددر ثبت طرح های صنعتی باید حتما به این مقوله مهم توجه کنید که قبل از عرضه طرح مورد نظر به بازار یا به اصلاح حقوقی آن افشا طرح باید حتما آن را ثبت کنید تا از حربه قانونی رایج در این مورد استفاده کنید .قوانین مطروحه طرح صنعتی ،طرح یا کالا و یا تولیداتی را ثبت می کنند که قبل از اینکه در دید عموم قرار گرفته باشد برای ثبت آن اقدام کنید. البته در بعضی موارد هم ممکن است شانس با شما یار باشد و از نمونه تولیدی شما با اینکه در دسترس عموم قرار گرفته هنوز تعداد زیادی در رفرنس های جستجو دیده نشود که این هم به شما کمک می کند تا در قالب طرح صنعتی با گواهی نامه پنج ساله تولید و دسترنج خود را ثبت کنید و البته این سند برای دومین بار به مدت پنج ساله دوم نیز قابل تمدید می باشد.

نکته مهم در مورد ثبت طر صنعتی اینست که اصلا مواردی مثل جنس یا متریال و کارکرد و عملکرد فنی اصلا مهم نیست بلکه صرفا باید تصویر یا ویژوال طرح مورد نظر دارای تفاوت چشمگیری با طرح حای قبلی موجود در بازار باشد.

شما تولید کننده و مبدع عزیز ممکن است برای اولین بار یک کالایی را طراحی و یا تولید کنید و یا اینکه قبلا نمونه ای در بازار موجود بوده اما شما با نبوغ و توانایی خودتان برای کاربرد بهتر آن محصول ترغیب شوید شکل ظاهری محصول را تغییر دهید. مسلما این مورد باید به عنوان حق معنوی قابل ثبت و حمایت است البته مشروط به اینکه طبق روال و قواعد قانونی در قالب طرح صنعتی به ثبت برسد.مثلا یک دست مبلمان یا ست صندلی همانطور که برای نشستن و استراحت کردن باید مناسب باشد باید دارای شکل و ظاهر خاص و زیبا نیز داشته باشد که با نمونه های قبلی اش متمایز هم باشد به مشخصات شکل و ظاهر، ترکیب خطوط و رنگ کالا توجه ویژه باید کرد

برخی موارد هم ممکن است طرح یا نمونه اتود طراح از جانب کارشناسان مربوطه خواسته شود. برای ثبت طرح صنعتی در داخل کشور، متقاضی باید پس از مراجعه به سایت و تکمیل اظهارنامه و پیوست نمودن ضمائم قانونی بصورت الکترونیکی به اداره مالکیت صنعتی ارسال نماید. مراتب پس از بررسی و انطباق آن با مفاد قانون و آئین نامه و در صورت عدم وجود منع قانونی به نام متقاضی ثبت و تحت حمایت قانون قرار خواهد گرفت.

آیا میدانستید قبل از ارائه محصول باید آن را ثبت کنید چه ویژگی باید داشته باشد:
طرح باید تصویر واضح از محصول باشد
طرح صرفا در زمینه عملکرد فنی نباشد، فقط ظاهر محصول باید با نمونه های قبلی حدود 50 درصد متفاوت باشد، جنس و فرمول ساخت برای ثبت طرح جدید مهم نیستند
نقشه یا اتود طرح باید موجود باشد تا در صورت درخواست مرجع ثبت ارائه شود
طرح باید جدید و خلاقانه باشد
طرح حاوي نمادها يا نشان‌هاي رسمي نباشد
طرح مخالف نظم عمومي يا اخلاق حسنه نباشد
برای ثبت طرح صنغتی چه زمانی باید صرف شود؟

این مورد کاملا به تعداد افراد درخواست دهنده و نوبت دهی سیستماتیک ربط دارد و اصلا قابل بررسی و نظر دقیق نیست با توجه به نوع طرحی که ارائه نموده اید و تعداد افرادی که پیش از شما در صف انتظار در کارتابل کارشناسی اداره بررسی اظهارنامه ثبت طرح صنعتی توسط کارشناس اداره مالکیت صنعتی حضور دارند، فرآیند ثبت طرح صنعتی بطور معمول چیزی در حدود 2 تا 3 ماه به طول می انجامد.که بخشی از آن مربوط به بررسی اولیه است که منجر به تایید یا رد توسط کارشناس مربوطه می شود و نیم دیگر آن به فرآیند طی زمان قانونی که به ثبت مورد نظر وجه قانونی و قابل قبول می بخشد مانند درج در روزنامه رسمی .این مدت به مسائل مختلف بستگی دارد، مانند اینکه اعتراض به ثبت طرح صنعتی قبل از ثبت آن در قانون مقرر شده باشد یا خیر.

یکی از مزایای اینکه بدانیم حمایت های قانونی از ثبت طرح صنعتی چه چیزیست مرتبط است آیا میدانستید قبل از ارائه محصول باید آن را ثبت کنید

هر گاه یک طرح صنعتی ثبت شود مورد حمایت قانون قرار می گیرد و اگر شخص مبلغی را برای طراحی ابتکاری هزینه کرده باشد و آن را در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسانده باشد، به مدت پنج سال تحت حمایت قانون قرار خواهد گرفت و قطعا سرمایه گذاری انجام گرفته با اطمینان بیشتری همراه خواهد بود.
در نتیجه اگر کالایی را با طراحی خاص و جدید ارائه نمایید، قانون مزبور تا پنج سال حق استفاده انحصاری به شما خواهد داد.و بعد از آن نیز قابل تمدید می باشد.

این به آن معنی است که اگر متوجه شوید یکی از رقبا کالای مذکور را با همان طرح کپی کرده و وارد بازار نموده است، این حق را دارید تا بصورت قانونی از ارائه کالای مذکور در بازار و فروش آن جلوگیری نمایید.

ثبت طرح صنعتی

در باره طرح صنعتی (Design Industrial) می توانیم بگوییم نهادی حقوقی از مجموعه مالکیت فکری (Property intellectual) واقع در شهرتهران می باشد وتنها اداره ای است در سطح کشور که به موضوعات مربوطه رسیدگی میکند.از دیگر موارد مهم در طرح صنعتی نوآوری در فرم و دیگری کاربرد عملی آن است. وقتی محصولی طراحی شده و پس از زحمات فراوان تولید می شود و سپس به بازار مصرف عرضه می گردد و با استقبال مصرف کنندگان روبرو می شود، معمولا رقبا سعی می کنند که همان محصول را تولید کنند.
به همین دلیل است که یکی از دغدغه های دائمی طراحان و تولید کنندگان طرح های صنعتی، سوء استفاده از طرح آنها پس از افشا است که راه حل قانونی جلوگیری از سو استفاده اشخاص ثالث و برخورداری از حمایت های قانونی، ثبت طرح صنعتی است.

الف) ثبت طرح صنعتی در داخل کشور
متقاضی باید برای ثبت طرح صنعتی در داخل کشور، پس از مراجعه به سایت و تکمیل اظهارنامه و پیوست نمودن ضمائم قانونی بصورت الکترونیکی به اداره مالکیت صنعتی ارسال نماید. مراتب پس از بررسی و انطباق آن با مفاد قانون و آئین نامه و در صورت عدم وجود منع قانونی به نام متقاضی ثبت و تحت حمایت قانون قرار خواهد گرفت.

ب) ثبت طرح صنعتی در خارج از کشور

ثبت طرح صنعتی در خارج از کشور به سه صورت می باشد:

۱) ثبت ملی

ثبت ملی به مانند ثبت در کشور مبدا ( داخلی) می باشد یعنی متقاضی باید پس از انتخاب کشور مورد نظر با انتخاب وکیل یا مراجعه حضوری (بستگی به قانون ملی کشور هدف دارد)، کلیه مدارک را به زبان کشور مورد نظر ترجمه و پس ار تایید مراجع ذی صلاح به اداره مربوطه ارائه نماید که مستلزم هزینه و زمان بیشتری خواهد بود.

۲) ثبت منطقه ای

گروهی از کشورهای معاهده همکاری منطقه ای را ایجاد کردند که در صورت ثبت در یکی از کشورهای عضو، سایر کشورهای عضو آن معاهده آن طرح را حمایت خواهند نمود.

۳) ثبت بین المللی

لازم به ذکر است که در هیچ نقطه ای از جهان سیستمی وجود ندارد که وقتی شما طرح خود را در یک کشور ثبت نمودید از این طرح در سایر کشور ها هم حمایت شود.

فقط در ثبت منطقه ای چنین سیستمی وجود دارد، برای ثبت بین المللی، اتباع هر یک از کشورهای عضو موافقتنامه می توانند با تکمیل تقاضانامه بین المللی به بخش اجرای معاهده لاهه، مستقر در سازمان جهانی مالکیت معنوی تسلیم نماید، درخواست وی به کشور مورد تقاضا ارسال و در صورت پذیرش مورد حمایت قرار خواهد گرفت، اما کشورهایی که تقاضایی شما را رد کردند شما می توانید به این تصمیم اعتراض نمایید.(ایران عضو این موافقت نامه نیست)

مدارک لازم برای ثبت طرح صنعتی
مدارك مثبت هويت متقاضي (مالک) و طراح
تصاویر کالای مورد درخواست به تعداد بالا
مدارك نمايندگي؛ وکالت‌نامه رسمی در صورتي كه تقاضا توسط نماينده قانوني به عمل آيد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =