خرید و فروش شرکت

خرید و فروش شرکت چگونه است

خرید و فروش شرکت چگونه است
برای ما خرید و فروش خودرو ، خانه ، لوازم کاملا مرسوم و معمول یمحسوب می شود اما شاید کمتر درباره خرید و فروش شرکت چیزی بدانیم .این بدان خاطر است که چون برای شرکت یک شخصیت مستقل و حقوقی قائل هستیم نمی توانیم تصور کنیم آن هم قابل خرید و فروش و واگذاری است.
آیا میدانید اگر شرکت معوقی هم دارید که قبلا به هدف خاصی ثبت کردید و اکنون راکد و بی استفاده مطلوب برای شما باقی مانده می توانید آن را منتقل کنید تا هم نگرانی بابت پرداخت مالیات عقب افتاده و قوانین افزلیشی روز به روز شما را متضرر نکند و هم با واگذاری سهم الشرکه یا سهام خود منتفع هم شوید.
از طرفی با خرید یک شرکت یا شخصیت حقوقی آماده که چه در قالب شرکت یا موسسه باشد چقدر از نظر زمان و اعتبار جلوتر می باشید.چرا که شما راه نپیموده را گام می نهید.
در شرایط کنونی اگر همین امروز هم برای بعضی از مجوزات اقدام کنید حداقل در صورتیکه تمامی مدارک را داشته باشید دو تا سه ماه باید برای اخذ برخی مجوزات دوندگی و ممارست کنید. ولی در خرید یک شرکت یا موسسه آماده شما این مشکل را ندارید فقط باید اعضا را تغییر دهید و اعتبار افراد قبل برای ادامه مسیر استفاده کنید.
برای اینکه بدانیم خرید و فروش شرکت چگونه است و یا کلا با واگذاری شرکت ها و موسسات آشنا شویم نظر شما را به خواندن مقاله فوق جلب می کنیم.

برای واگذاری شرکت باید چند مسئله مهم را در نظر بگیریم از قبیل:
سال تاسیس شرکت
سال تاسیس و به وجود آمدن یک شرکت برای برخی افراد بسته به اهداف و استفاده از اعتبار و قدمت یک شخصیت حقوقی آماده ، برای خرید یک شرکت در نظر گرفتن مدت زمانی که شرکت تاسیس شده است و با خرید شرکت آماده می توان از سابقه و شهرت و روزمه شرکتی که ثبت شده است، استفاده نمود(در صورتی که شرکت قبلا کارکرد داشته باشد)
محل ثبت شرکت
محل ثبت شرکت در خرید و فروش شرکت،برای سهولت کار و تسریع در امور باید به مکان تاسیس و ایجاد یک شخصیت حقوقی توجه داشت هر شرکت با توجه به اینکه در کدام شهر یا استان ثبت شده پرونده فیزیکی اش در اداره ثبت شرکت همان منطقه موجود می باشد البته این خواسته شما با تنظیم یک مورد صورتجلسه تغییر آدرس قابل انجام است.و در صورت موجود بودن سایر مزای در یک شخصیت حقوقی ثبت شده صرفا به دلیل مکان تاسیس و بنیاد نهاده شده، آن را پس نزنید.
میزان کارکرد شرکت
این مورد نیز بسته به نیاز و اهداف شما برای خرید یک شرکت آماده ربط اساسی دارد این مورد برای اعتباریست که شرکت های کارکرد دار به خریداران خود می دهند و سابقه فعالیت و موجودیت یک شرکت را می رساند.در واقع میزان عملکرد داشتن یا نداشتن مورد توجه قرار می گیرد.و طبیعتا هرچه میزان بیلان مالی یک شرکت بیشتر باشد از درجه اهمیت بیشتری هم دارا می باشد.
کد اقتصادی شرکت
برای اینکه بدانیم خرید و فروش شرکت چگونه است به مسئله کد اقتصادی هم باید توجه کنیم و داشتن کد مالیاتی برای برخی از فعالیتها واجب است مثل شرکت هایی که جهت حضور در مناقصات خریدار ی می کنید؛مانند شرکتهای سهامی که حتما باید با توجه به مشخص بودن اداره مالیات مربوطه به نشانی شرکت برای برگه مالیات انتقالی مراجعه نمود و تسویه حساب هزینه های انتقال مالیات را انجام داد. اما به طور کلی اخذ کد اقتصادی به دلیل مشخص نمودن اداره صلاحیت دار مالیات است که با ممیزهای مالیاتی که مشخص شده اند پرونده مالیاتی شرکت را بررسی می کند.البته داشتن کد اقتصادی برای خرید همه نوع شرکت آماده الزامی نیست و این مورد بستگی به فعالیت و خواسته شما دارد.
• استعلام بدهی مالیاتی
در مورد توضیح به این مسئله نیز باید عرض کنم استعلام بدهی مالیاتی از شرکتی که مورد معامله قرار می دهید بهتر است انجام دهید، البته باز هم بستگی به شمادارد که به صرف اعلام طرف فروشنده بسنده کنید یا ترجیح بدهید استعلام موثق دریافت کنید این مورد توجه کنید که شرکت مالیات کارکرد و یا ارزش افزوده و یا حتی بدهی بیمه پرداخت نشده نداشته باشد.
نوع و پایه رتبه(گرید) شرکت
این مورد درصورتی قابل اهمیت است که شما یک شرکت پیمانکاری باشید که خدمات یا پروژه و یا مشاوره ارائه می دهید، میزان پایه یا شماره گرید یک شرکت معرف سطح پروژههای سابق و موفقیت در آن می باشد اگر بر حسب نیاز به دنبال خرید شرکت آماده رتبه دار هستید توجه داشته باشید استفاده از رتبه بندی شرکت و حضور در مزایده‌ها و مناقصه‌های دولتی بدون از دست دادن زمان برای شما بسیار با اهمیت است.

خرید و فروش شرکت

چه نوع شرکتی مناسب فعالیت ما می باشد؟
مشاورین ثبت رامند با سالها تجربه و سطح اطلاعات عالی می توانند شما را در انتخاب یک شرکت آماده مناسب یاری کنند. با توجه به نیاز و حرفه خود نوع شرکت را مشخص کنید که به کدام یک از 8 نوع شرکت مندرج در قانون تجارت نیاز دارید.از قبیل سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، ….مثلا اگر برای شرکت در مزایده یا مناقصه یا اخذ و مشارکت پروژه ها با توجه به نوع حرفه رویه متداول و عرف حاکم بر قراردادها ما به شما پیشنهاد می کنیم بهتر است شرکت سهامی خاص خریداری کنید زیرا به دلیل وجود بازرسین و حمایت قانونگذار کارفرما ها بیشتر تمایل دارند با کارگذاران سهامی خاص قرارداد ببندند. این نه دلیل منطقی است و نه توجیه فنی از منظر قانون تجارت ایران فقط نوعی رویه ای متداول شده می باشد.
مزایای خرید یک شرکت ثبت شده و با سابقه:
شرکت آماده برای شما بسیار است اما با ارائه مطالب ذیل بهتر می توانید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید:
• استفاده از رتبه بندی شرکت یا به اصلاح رایج گرید در پایه های متفاوت و حضور در مزایده‌ها و مناقصه‌های دولتی که در سوابق کاری آن شرکت از جمله موارد درخشان محسوب می شود و برای شما نیز عدم اتلاف وقت و صرف انرژی برای تهیه مقدمات و ملزومات ابتدایی و بدون از دست دادن زمان طلایی یک امتیاز یا پوئن محسوب می شود (در صورتی که شرکت دارای رتبه بندی باشد(
• با پیشرفت در زمینه شفاف سازی مالیاتی و اعمال برنامه پنجم توسعه ومکانیزه شدن فرایند آن به دلیل مراحلی مانند ثبت شرکت، اخذ گواهی مالیات بر ارزش افزوده که برای فاکتور های رسمی رد وبدل شده بین شرکت های معتبر جز مدارک انکار ناپذیر است ، دریافت کد اقتصادی جهت عدم بلاتکلیفی در مراجعه به اداره مالیات و ارائه اسناد مالی به آن مرجع و بسیاری دیگر از مراحل ثبت شرکت ها حذف شود،یا در واقع از قبل تهیه و تدارک دیده شده، خرید و فروش شرکت بااهمیت می باشد.
• توجه داشته باشید با خرید شرکت آماده، تمامی امتیازات شرکت به طور کامل به خریدار یا همان سهام داران جدید تعلق می گیرد. این امتیازات شامل سهام، دارایی ها و … می باشد و با انجام مراحل نقل و انتقال و حضور در اسناد رسمی برای انتقال سهام شرکتهای سهامی عام و خاص و به مستند صورتجلسات نقل و انتقال برای شرکت های مسئولیت محدود انجام می پذیرد.

از دیگر مزایای خرید شرکت آماده می توان از سابقه، اعتبار و شهرت و حتی در صورت داشتن نام تجاری ثبت شده که دارای سوابق خوبی هم می باشد و شاید مورد تبلیغ و درج در رسانه ها ی دیداری و شنیداری نیز در سابقه داشته باشد هم استفاده کرد و زمینه انتقال رسمی و قانونی آن را در مدت زمان بسیار کمتر و به صرفه تری انجام داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − دوازده =