کد اقتصادی
کد اقتصادی کدی ۱۲ رقمی است که شخصیت‌های حقوقی و برخی شخصیت های حقیقی برای انجام هرگونه فعالیت اقتصادی قانونی به آن نیاز دارند.در واقع این کد و فرایند تشکیل آن به شما کمک میکند تا اداره مالیات و ممیز مالیاتی مربوط به آدرس محل فعالیت خود را پیدا بیابید. شناسه اقتصادی پیش‌نیاز شروع هرگونه فعالیت اقتصادی قانونی در ایران است،همانطور که میدانید در هر جامعه افراد زیادی درگیر فعالیت اقتصادی هستند ساماندهی این افراد، حمایت از آنها و اخذ مالیات از فعالان اقتصادی مستلزم این است که این افراد با یک شناسه منحصر به فرد شناسایی شوند. به عبارتی می‌توان گفت فعالیت انجام هرگونه فعالیت اقتصادی توسط افراد حقیقی یا حقوقی بدون داشتن شماره اقتصادی غیرقانونی است. مرجع صادرکننده کد اقتصادی اداره دارایی است.بهترین زمان اخذ کد اقتصادی دو ماه بعد از ثبت قانونی شرکت می باشد.
کاربرد کد اقتصادی :
شما برای دریافت کارت بازرگانی ،حضور در مناقصه‌ها و مزایده‌ها ، صدور فاکتور ، بازکردن حساب بانکی و ارزی برای شرکت و عقد قرارداد حقوقی با سایر شرکت‌ها و موسسات منوط به داشتن این کد است.. رسیدگی به دفاتر پلمپ ، فاکتورها ، صورت حساب‌های شرکت ، مالیات و معافیت‌های مالیاتی در اداره دارایی با این کد انجام می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت این کد شناسه‌ای اختصاصی برای شما در اداره دارایی است.
نکته: شرکتهایی که کد اقتصادی ندارند مشمول قوانین معافیت از مالیات نمیشوند.
مدارک کد اقتصادی:
۱- دریافت دفترچه و تکمیل آنها
۲- کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
۳- کپی مدارک ثبت شرکت(برابر با اصل شده) و کپی روزنامه های رسمی
۴- کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس
۵- کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید گردیده و در صورت استیجاری بودن، کپی قرارداد اجاره رسمی یا با کد رهگیری معتبر که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد.
۶- نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه
۷- پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارائی
۸- گواهی امضا از صاحبان حق امضا شرکت
دریافت کد اقتصادی از طریق اینترنت ۵ مرحله دارد.
پیش ثبت نام
صحت سنجی
تولید و ارسال نام کاربری
ثبت نام
صحت‌سنجی میدانی
کد اقتصادی جدید و کد اقتصادی قدیم
ثبت‌نام جهت دریافت شماه اقتصادی جدید؛ برای کلیه مؤدیان حقوقی اجباری است، زیرا این کد” کد اقتصادی جدید” جایگزین شماره قبلی در نظام مالیاتی، گمرکی و اقتصادی کشور خواهد شود.

این کد با کد ۱۲ رقمی که در حال حاضر طی تشکیل پرونده و تعیین حوزه توسط اداره امور مالیاتی صادر می شود؛ متفاوت است.
جهت دریافت کد اقتصادی جدید؛ حتما بایستی تشکیل پرونده در دارایی انجام شده باشد سپس از طریق ثبت نام سیستمی طی سه مرحله بایستی نسبت به اخذ کد جدید اقدام شود.
تفاوت کداقتصادی قدیم وجدید:
هر دو کد، ۱۲رقمی هستند و هر دو هم از اداره دارایی صادر میشود. در واقع با کد اقتصادی قدیم؛ تشکیل پرونده دارایی و تعیین حوزه مالیاتی انجام میشود. کد اقتصادی جدید متناسب و مطابق با سیستم جامع مالیاتی جدید طراحی شده است اما در حال حاضر کدی صادر نشده و فقط ثبت نام انجام شده و کد رهگیری ثبت نام ارایه میشود.
موارد کاربرد کد اقتصادی جدید:
– پیش نیاز ارایه اظهارنامه مالیاتی
اخذ کارت بازرگانی
اخذ گواهی ارزش افزوده
با توجه به اینکه اظهارنامه های مودیان مالیاتی صرفا به صورت الکترونیکی قابل ارایه است، مودیان جهت مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی نسبت به ارایه اظهارنامه های مالیاتی به کد اقتصادی جدید نیاز دارند؛ در صورت عدم اقدام جهت اخذ کد اقتصادی جدید، اطلاعات اظهارنامه توسط سیستم پذیرش نخواهد شد و همچنین امکان پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی توسط مودیان وجود نخواهد داشت. طبق برنامه‌ریزی انجام شده کلیه فعالان اقتصادی که در تجارت خارجی با گمرک جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارند (صاحبان کالا، حق‌العمل‌کاران گمرکی و…) لازم است شماره اقتصادی جدید را به همراه کد اقتصادی قدیم دریافت نمایند.
مراحل اخذ کد اقتصادی جدید:
۱) ثبت نام اولیه ۲) اخذ بسته نام کاربری و کلمه عبور ۳) ثبت نام نهایی
در تمامی مراحل جهت جلوگیری از بروز مشکل بایستی تمامی اطلاعات صحیح و مطابق با واقع باشد.