دفاتر پلمپ

دفاتر پلمپ تجاری

شاید نام دفاتر پلمپ تجاری برای برخی از مؤدیان مالیاتی دلهره آور باشد اما باید بدانید طبق ماده ۶ قانون تجارت کلیه اشخاص حقوقی و برخی اشخاص حقیقی به جز کسبه جزئی پس از ثبت شرکت باید این دفاتر را به تناسب میزان فعالیت بصورت ۵۰ – ۱۰۰-۲۰۰ برگی تهیه نمایند.

کاربرد دفاتر پلمپ تجاری :
برای ارائه اظهارنامه و میزان هزینه ها و کارکرد باید دفاتر تجاری ارائه نمود

ضمانت اجرا عدم ارائه دفاتر پلمپ تجاری:
در صورتی که شرکت فعالیتی هم نداشته باشد جهت اعلام عدم فعالیت خود به دارایی، باید دفاتر پلمپ شده خود را به صورت سفید یا خالی به حوزه دارایی شرکت تسلیم نمایند.

چه دفاتر پلمپی را باید حتما برای شرکت تهیه نمایید:
از نظر ماده ۶ قانون تجات که درباره دفاتر را به ترتیب از دفتر روزنامه ، دفتر کل ،دفتر دارائی، دفتر کپیه نام برده تنها تهیه و ارائه دفاتر پلمپ کل و روزنامه کافی است.

دفتر روزنامه، دفتری است که در آن ریز هزینه ها و سود و زیان به صورت روزانه وارد میشود.

دفتر کل دفتری است که درآن ریز هزینه ها ی دفتر روزنامه به صورت هفتگی درآن وارد می شود.

دفتر دارایی، دفتری است که شرکت باید هر سال لیستی کاملی از تمام دارایی منقول و غیرمنقول و دیون و مطالبات سال قبل خود را با جزییات کامل مشخص کرده و در آن دفتر ثبت و امضا نماید و این کار باید تا پانزدهم فروردین سال بعد انجام شود.

دفتر کپیه ، دفتری است که شرکت باید تمام مراسلات و نامه های ارسالی و دریافتی، تلفکس، فاکتورهای خود را در آن ثبت نماید. دفاتر تجاری (به جز دفتر کپیه) بر اساس ماده ۱۱ و ۱۲ قانون تجارت باید از طرف اداره ثبت شماره گذاری و امضا و پلمپ شود.

دفاتر دیگری از قبیل دفتر معین، دفتر ضمانت نامه ها، دفتر صندوق و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد که اختیاری است و از نظر قانونی الزامی برای استفاده از آن ها وجود ندارد، بلکه برای تسهیل اداره امور شرکت ها استفاده می شود.

هر سال شما به یک دفتر پلمپ نیاز دارید که قبل از شروع سال مالی جدید باید تهیه کرده باشید. دلیل این امر که پیشاپیش باید اخذ شود اینست که تاریخ آن از ابتدای اولین روز سال درج می شود تا آحرین روز سال و برای ارائه هزینه و کارکرد در تمام روزها مفید واقع می شود در غیر اینصورت طبق آخرین تغییرات سامانه از تاریخ دریافت درج می شود و ممکن است شما برای ارائه هزینه و کارکرد خود برای تاریخ قبل از آن دچار مشکل شوید.

اگر فعالیت شما نسبت به برگ های دفاتر پلمپ تجاری تان بیشتر باشد و قبل از پایان سال تمام شود می توانید مجدد درخواست دفاتر پلمپ کنید.
بعد ازتکمیل اطلاعات در سامانه و انجام صحیح مراحل اینترنتی ثبت و می بایست ، اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضاء شده را به همراه سایر مدارک به اداره ثبت ارسال نمایید تا اداره پست دفاتر پلمپ را به آدرسی اصلی شرکت ارسال نماید.

دفاتر پلمپ

هزینه قانونی تهیه این دفاتر از طریق الکترونیک و سامانه پرداخت می شود.

اگر بنا به تخصص به دفاتر خاص نیاز داشته باشید ، می بایست پس درخواست از سامانه ،به ادارات پست مرکز استان یا شهرستان مراجعه نموده و نسبت به تحویل دفاتر اقدام نماید

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی
۱-کپی مدارک هویتی مدیر عامل و اعضا هیئت مدیره و مهر شرکت
۲- کپی روزنامه تاسیس شرکت
۳- کپی آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی ( در صورت وجود تغییرات)
۴- وکالتنامه یا معرفی نامه برای نماینده در صورتی که وکیل یا نماینده برای پلمپ دفاتر معرفی شده باشند.

نکته: نتوجه داشته باشید که دفاتر پلمپ پس از پلمپ با توجه به آدرس طبق آخرین روزنامه رسمی متقاضیان ارسال می گردد و این شیوهدریافت دفاتر پلمپ در حال حاضر برای شهر ” تهران ” امکان پذیر است و بصورت سیستمی پیش می رود اما ممکن است در بعضی استان ها اینگونه ارائه نشود ، آن شهر هنوز به سامانه ی مذکور ملحق نشده است.در این صورت متقاضیان می بایست به همان شیوه ی گذشته (دستی – درخواست حضوری در اداره های پست سطح شهر)عمل نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *