ثبت برند و لوگو

برندهای غیر قابل ثبت

برندهای غیر قابل ثبت:
علامت تجاری یا برند نام تجاری و مختصری است که جدا از نام شرکت یا فامیلی شما به عنوان تولید کننده یا ارائه دهنده خدماتی در بازار بین مصرف کننده رایج می شود. این حق معنوی و مادی وقتی قابل دفاع است که ثبت هم شده باشد.اما در بین تنوع انتخاب و آزادی عمل برای ثبت برند باید اشاره کنیم که ممنوعیت هایی هم وجود دارد که اگر از آن مطلع باشید ریسک از دست دادن زمان برای ثبت علامت رابه نفع خود تغییر می دهید و یا حتی علاوه بر وقت در هزینه هم صرفه جویی کرده اید

انتخاب نام و نام خانوادگی:
می توانید به راحتی نام و یا نام خانوادگی خود را به عنوان برند ثبت کنید مخصوصا اگر شغلی را که در آن هستید از اجداد و یا پدرانتان به ارث برده اید و اتفاقا آنها هم در شغل خود خوشنام و موفق بوده اند ولی بصورت سنتی کار کرده اند و از رشد و تکنولوژی روز جا ماندند و برند یا علامت تجاری خود را ثبت نکردند،خیلی مسمر ثمر است که نام و نام خانوادگی خود را ثبت کنید.
یا اینکه اگر شغلتان موروثی نیست، اما تمایل به ثبت فامیلی خود دارید و میخواهید برندینگ فامیلی خود را اتخاذ کنید این اجازه برای شما فراهم است.
اما نکته مهم اینجات به دلیل اینکه شما مدارک هویتی خود را ارائه می دهید و اظهارنامه علامت شما اگر فامیلی شما باشد را با مدارک منطبق می کنند و شما امکان استفاده از نام کوچک یا اسم شخص دیگری غیر از نام خودتان را در کنار فامیلیتان ندارید.اما اکر اسم و فامیل حقیقی خودتان باشد و شرایط الویت ثبت اظهارنامه هم رعایت شده باشد ایرادی ندارد.این هم مطلبی است که درباره برندهای غیر قابل ثبت باید به آن توجه کنید.

انتخاب نام شهر و یا کشور خارجی :
طبق قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، مصوب ۱۳۸۶ نمیتوانید برای کالایی را که در ایران تولید و یا عرضه می شود نام شهر یا ایالت یا یک کشور خارجی انتخاب کنید و دلیل این ممنوعیت گمراهی مصرف کننده است چرا که ممکن است با مبدا یا جای تولید شده آن اشتباه بگیرد مثلا نام “میلان” یا “رم” را نمی توانید انتخاب کنید چون نام مربوط به مبدا جغرافیایی دیگری است و موجب فریب مصرف کننده می شود

ثبت برند و لوگو

انتخاب تصاویر گمراه کننده:
برای هر محصولی امکان ثبت نام تجاری به تنهایی است اما ممکن است شما از یک سمبل یا نشان تجاری که به عنوان “لوگو” نامیده میشود استفاده کنید و این لوگو نباید موجب گمراهی و فریب مصرف کننده باشد مخصوصا اینکه شما بر خصوصیتی از کالای خود پافشاری دارید.

 

انتخاب تصاویر ممنوعه:
یک موردی را درباره برندهای غیر قابل ثبت باید در نظر داشته باشید،این موضوع است که برای انتخاب لوگو باید ذکاوت آن را داشته باشید علاوه بر بحث برندینگ و القای حس خوب به مصرف کننده که در مقاله برندینگ به آن اشاره شده ، نباید از نشام یا پرچم یا نماد های سلطنتی و یا سازمان های جهانی ، به عنوان مثال “یونیسف” و یا “سازمان تجارت جهانی” را استفاده کنید. علاوه بر این باید بگوییم برخی از کلمات خلاف موازين شرعي يا نظم عمومي يا اخلاق حسنه با توجه به مقررات داخلی نظام جمهوری اسلامی هستند و باید رعایت شوند مثلا تصویر و تمثال زن ممکن است در برندهای معروف جهانی برای محصولات آرایشی و یا عطر و یا پوشاک استفاده شود اما در زمان ثبت علامت تجاری در ایران باید در نظر داشته باشید که اینگونه تصاویر به عنوان لوگو جز ممنوعیت ها هستند.

 

انتخاب نام یا ترجمه شبیه به برند های معروف:
انتخاب عين کلمه يا به طرز گمراه‌كننده‌اي شبيه يا ترجمه يك برند يا نام تجاري كه براي همان كالاها يا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه ديگري در ايران معروف شده است. البته این دقت در مورد علامت های خارجی هستند و در کشورهای عضو مادرید یا داخل ایران ثبت شده اند هم رعایت می گردد

بطور کلی در این مقاله سعی شد برندهای غیر قابل ثبت را با ذکر مثال برای ثبت علائم تجاری ارائه دهیم که البته هر کدام طیف و گسترده ای وسیع تر هم دارند و ثبت رامند به عنوان مشاور باتجربه و امینی میتواند در کنار تان شما را به هدف اصلی برساند.شما می توانید برای کسب مشاوره تخصصی با ثبت رامند تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *